torsdag 15 april 2010

Inlämningsfrågor: Flash

Vad är skillnaden på frames (bildruta) och keyframes (nyckelbildruta)?

I AdobeFlashplayer så sätter man in "frames" som i animeringen står för en start- och slutpunkt. Bildrutorna sätts in i en filmremsa, och det är dessa bildrutor som bestämmer hur lång filmen blir. "Keyframesen" dvs. nyckelbildrutorna är viktiga, då placeringen av nyckelbildrutorna på "filmremsan" visar tidpunkten för rörelsen. När du lägger in animeringen i flash så sätter du först in en keyframe, flyttar på animeringen och sätter in en ny keyframe. Detta skapar då en förflyttning av animeringen.

Vad gör kodsnutten "stop();"?

Funktionen/koden "stop();" får en animation/video att sluta, för att en annan animation som står på tur ska kunna börja. Stop-funktionen delar in eller stoppar animationer.

Vad är ett instansnamn och vad används instansnamn till?

Det är när man ska ge en knappar eller filmklipp ett namn. När man ska ge dem namn så gör skriver man in namnet nere i panelen properties och sedan skriver du in namnet vid instance name. Dessa instansnamn används för att "länka" in knappar/filmklipp/animationer. Sedan hamnar de i flash-filmen!

Vad är skillnaden på .fla och .swf?

Ett dokument med ändelsen .fla är en flashfil. När man öppnar den så öppnas den i flashplayer, då kan man arbeta i den och göra ändringar. När man kör "test movie" i flash så skapas ett "swf-dokument" swf är det uppspelningsbara format flashplayer skapar vid publicering.

När använder man shape tween?

Det gör man när man vill att ett objekt ska gå från en viss form till en annan, under en viss tid. Det blir ungefär som "morfing".

När använder man motion tween?

När man vill att ett objekt ska röra sig från en position till en annan. Det skapas en rörelseinterpolering!

Vad använder man mask-lager till?

Mask-lagret bestämmer VAD som ska synas i flashfilmen. Vi i klassen använde mask-lagret när vi ville begränsa animationerna till ett visst utrymme på scenen. Så att animationerna inte skulle förflytta sig för långt utanför scenen.

I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?

Target_mc bestämmer filmklippets position. Dessa ställs in i x-och y koordinaterna nere i properties. Man kan säga att Target_mc fungerar som en behållare eftersom den håller filmklippet inom det utrymme skaparen vill och går då inte utanför dessa "gränser".

I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som vår scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x400 som våra animationer?

Om pop-up rutan hade haft samma storlek som animationerna så hade den också anpassat sig efter deras storlek. Den hade då också hamnat på fel plats, så därför anpassade vi den till index-filens storlek för att det var där pop-up rutan skulle ligga.

Inga kommentarer: